SENGGUGUT BERPUNCA DARI SYAITAN

Ramai perempuan yang mengalami masalah senggugut ni cuma beza ada yang teruk ada yang masih boleh bertahan. Lelaki memang tak ada masalah senggugut sebab dorang takde rahim.. Yang ada cuma yang bernama Rahim jer. Organ yang di namakan Rahim tu orang lelaki tak ada yer... So tak payah la nak guna alasan senggugut bagai wahai kaum adam.


Senggugut ni biasa berlaku sebelum datang haid atau semasa haid. Bergantung kepada seseorang juga. Ramai yang tak tahu senggugut sebenarnya adalah dari gangguan syaitan.. Mesti ramai perempuan yang mengalami masalah senggugut cuak kan? Tu dia.. masing2 gigit jari dah.. Rilex yer sis.. Meh kita baca penjelasan yang saya ambil dari page Dr. Ustaz Rozaimi Ramle - Hadith



Menurut ustaz Rozaimi..



SENGGUGUT DALAM ISLAM.


Terdapat sebuah hadith panjang yang diriwayatkan daripada Hamnah binti Jahsy bahawa Baginda bersabda berkenaan istihadhah yang dialami oleh Hamnah: إنما هي ركضة من الشيطان "ianya adalah hentakan/pukulan yang berpunca daripada syaitan". (Riwayat Ahmad 6/381, 439, al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad hadith ni 797, Abu Daud hadith no 287, Ibn Majjah hadith no 622 dan 627 dan al-Tirmizi hadith no 128. Takhrij hadith melalui kitab al-Musnad al-Jami' oleh Dr Bassyar 'Awwad dan rakan-rakan, jld 19 m/s 136, hadith no 15879, di bawah biografi Hamnah binti Jahsy no 1092. Cetakan pertama, tahun 1413 H/1993 M. Dar al-Jail, Beirut). 

Terdapat perbezaan pendapat para al-Nuqqad terhadap hadith tersebut. Al-Imam Ahmad dalam satu riwayatnya mendhaifkan hadith tersebut. Demikian juga Abu Hatim turut mendhaifkan sanad hadith tersebut.

Perbahasan lanjut rujuk al-Musnad al-Mu'allal oleh Dr Bassyar 'Awwad dan rakan-rakan, jld 36 m/s 205 dan seterusnya, hadith no 17416. Cetakan pertama, tahun 1434 H/2013 M. Dar al-Gharb al-Islami, Beirut. Wallahua'lam.


#admin Page Dr Ustaz Rozaimi Ramle - Hadith


Cara untuk mengatasinya Ustaz Rozaimi pun ada bagi. Boleh rujuk screenshot di bawah yer




Insya Allah dengan berpandukan Al Quran boleh membantu masalah senggugut ni. Sesungguhnya dalam Al Quran banyak penawar yang boleh kita pelajari cuma kita manusia ni terkadang malas dan alpa saja kan nak baca Al Quran & terjemahan dia. hehehehe







No comments: