formal atau tak formal

Assalammualikum dan pagi semua huh hari ni nak cerita pasal formal atau tak formal fahamkah? ahaha ok seperti mana yang diketahui berformal ni contoh anda bekerja di dalam pejabat mestilah berpakaian formal betul tak? huh lagi satu kalau pergi sesuatu majlis yang berformal mesti pakai pakaian yang formal juga kan?


Pakaian berformal tu contoh bagi lelaki pakai kemeja dipadankan dengan seluar slack manakala kasut pula bertutup [ bukan kasut sport yea ] ini kalau yang kerja duk dalam pejabat lah kan. Tapi sekarang aku tengok jarang dah berkasut macam ni


pinjam pok cik google [ kasut bertutup ]



Bagi pakaian formal wanita pulak yang bekerja di dalam pejabat selalunya memakai baju kurung atau kemeja dan seluar slack serta kasut bertutup tapi jarang dah aku tengok yang pakai kasut macam ni



pinjam pok cik google [ kasut yang bertutup ]


Jarang dah yang ikut semua ni huhu main redah ja tapi ok la kot lagi tapi yang tak leh diterima kalau pi sesuatu majlis formal apakah memakai kasut sandal boleh? sandal pergi ke pantai tu, agak pelik aku sebab tak sesuai dengan tempat dan majlis yang diadakan contoh kalau buat majlis di hotel huh leh terima tak? itu pendapat yang aku tanya pada pendapat orang ramai la. Pernah dulu masa majlis di hotel ada orang tegur sorang ni sebab dya bersandal macam pergi pantai.
Seperti semua tahu pakaian tak formal tu bebas boleh ja redah pakai jean ka, t-shirst ka,kasut sandal ka dan sebagainya. Itu bagi yang tak formal la kan semua tahu kot kan?


Apakah pendapat anda pabila pergi ke majlis berformal dan etika berpakaian dan berkasut yang boleh dan tidak boleh, apakah itu salah atau macam mana? Ramai yang ditanya semua kata mesti mengikut atur cara. Apa pendapat anda-anda semua pulak?



7 comments:

nelly said...

smart oo !!

CikTomyam said...

haha kak tak suka sgt berprotokol nie..sekadar ikut syarat je..wahh...! akak seorng yg simple..huhu~

man yusoef said...

rasanya klu ada mjlis formal mcm dinner ke...mmg pakaian kena proper la..tp kalau setakat kat opis..depends pada organization, kdng2 tak kesah sgt pon formality ni...

mian said...

haha.rase malas betol kalau ade majlis formal.macam x bebas je.sesuatu majlis kalau xde protokol sangat itu majlis yang paling bes.my opinion.hehe =)

::FAIZ FARISH:: said...

sebab tu la aku ada beberapa koleksi kasut, yg akan disuai padankan utk ke majlis2 tertentu... (bajet artis sangat)

YanaMIB said...

klu dh kata majlis formal, kena la ikut rules..bkn la nk kata demand or skema, tp menghormati majlis..klu pakai selebat² mcm penghinaan bg pihak penganjur..ssh payah buat majlis formal kita lak mcm x amek serius pakai ikut suka..xbley la gitu =)

klu kt opis depends pd bos..klu bos xkesah pakai je apa pun...skrg kita pakai jeans je dtg opis..lalalala =P

BRO_MONDAY said...

miss efa : betul kata rakan² kat atas tu ha...nama pun formal, so kena lah pakai yam sopan dan ikut aturan serta protokol...kalo pejabat pulak, kena lah pakai pakaian pejabat...ai x suka pakai kasut macam dalam gambar yu attach tu...ai pakai kasut yam agak muncum dan leper di bahagian depannye je...('',) ada entry ai pasal kasut ni, tapi x ingat mana pegi nye entry tu...dah lah ai x pakai label dalam posting!!! adehhh~