Nak Kurus!

Assalammualikum dan selamat pagi semua huh pagi ni dengan penuh semangat kobar-kobar nak bagi tip pasal nak kurus! Nak-nak tak? ahahaha tip ni aku khaskan juga untuk sorang member aku sebab dya duk membebel kata " syok la tengok ang kurus ja...mainten ja kurus, macam mana ang boleh sampai cmtu? dari sekolah tengok duk camtu ja apa yang ang buat?" ceh dya kata aku duk kurus-kurus ja sat-sat lagi aku pi makan banyak-banyak hoho =) 

rahsia aku mainten erk apakah? ahahaha mungkin sebab aku ni rajin duk bersenam kot kekeke :D selain tu aku jarang makan malam-malam,lepas pukul 9 atau 10 malam aku tak makan dah huhu,selain tu aku jarang jugak makan ayam,dan makanan seafood gara-gara aku alegic ada ( resdung so aku pantang ) tak makan makanan itu makanan tulah banyak kalori. Hurm paling memang aku selalu buat adalah senaman dekat rumah atau pergi keluar jogging dekat taman rumah aku atau pergi join nyonya-nyonya wat tai chi hoho orang cina ni rajin jogging taw macam-macam lepa buat, tai chi la yoga la haish rajin kan?tapi aku join lepa kekadang ja ikut mood tapi yang senaman aeorabik kat rumah memang aku amalkan tak la hari-hari la weekend ja kalau rajin wat gak huhu, senaman ni banyak faedahnya bukan untuk kurus saja tapi:


  • membina kekuatan dan daya tahan otot
  • membina ketegangan otot dan postur badan
  • Membina tulang yang sihat
  • Penambah baikan kelenturan sendi
  • Pengekalan mengawal berat badan 
  • Mengurangkan risiko mendapat penyakit diabetes, jantung dan angin ahmar.
  • Mengurangkan tahap kebimbangan dan stres.
  • Pengeluaran hormon endorphine untuk kehidupan yang sejahtera.

nak tau lebih lanjut klik jenis senaman selain tu yang ni aku suka gak buat iaitu senaman guna tali skipping

yang ni boleh korang buat taw,boleh kurus wo0..kawan aku ada amalkan benda ni, pasal makanan jangan lak makan bebanyak sangat nak diet dan nak kurus makanan tu pon harus kurangkan sikit,tapi bab kalau kata nak kurus dengan tak makan nasi hurm....kalau aku la aku tak amalkan itu sebab aku ni kalau sehari tak makan nasi akan terketaq-ketaq lapar wo0..tapi makanan lah dengan kuantiti yang sikit ok =)
ok done thanks pada yang bagi tip nak temok!! tu yea hikhi, ok senaman ni sebenarnya tak kira usia tua ka muda ok semua orang boleh buat ok huh korang tengok dekat 
[ VIDEO SENAMAN ] ni bagus la taman diorang ni kalau ada la dekat rumah aku cmni nak gak join hikhik tabik la ngan diorang :)

13 comments:

fRaMe+LenSeS said...

wahhh.. tabik la.. :) nadh nak join la.. dok jogging mana tu? :)

ZWAN SABRI said...

Alaaaa,
asyik2 tips utk kurus jer..
tips utk gemok xde ke?
HUHU


MySuaraBlog: Atasi NYANYUK Dengan Perkahwinan

huda jamil said...

pena gak wat dulu. tp penat tak ingat. nak try wat balik la. lalala

bardboo said...

sy bab nak kene bersenam yg malas nie..hehe..


Jom Lawat: Blog Bardboo
Hadiah Menarik Untuk Yang Tersayang

penyejuk hati said...

thanks you for sharing..sy nk kurus gak..slalu awal2 je smngat..pastu malas..

ch!natsu said...

chin nak tmbh berat bdn!! huhu adehla~

CGG said...

kene selalu sit up la dear:)

BRO_MONDAY said...

miss efa : ai x nak kurus dah!!! cukup dah ni...ai dah terlalu kurus...asek bersukan je...koh koh koh anyway, tengkiu coz sudi share info baik ni...

ai laik dis...('',)

p/s : Sila lah BW ye...tengkiu...
1.New Entry "WAJAR ATAU TIDAK ???"
2.New Entry "KENAPA DENGAN HARI INI???"

::FAIZ FARISH:: said...

wah mcm tu ek? hehehe

kay_are said...

dah lame dah x bersenam.. tapi masih maintain =P

A'IM said...

tips best untuk maintain.. joging di waktu malam - dapat idea masa dok rumah flat... naik tangga..fuh..damn letih

Solihin Zubir said...

sy xnk tips kurus..
nak tip gemok je.. heheh...

SyedGraphiX said...

nak gemokkk!!! ehehee. ;)