Skip to main content

TeRowong Mercu Tanda

salam and hye semua...

hari ni aku nak cerita pasal terowong ok??terowong apa??hahaha terowong la tak tahu???meh aku kasi tunjuk terowong tu macam mana rupanya hohoho :)


*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*


 
 tara...ni la rupa terowong ok...

aku selalu masak dekat terowong di ipoh tahu tak???sb rumah arwah tok ak kt ipoh sebab tu ak selalu masuk terowong tu ;)syok sungguh bila berada dalam terowong tu..terowong ni berbeza designnya ok...meh sini baca tentang terowong mercu tanda jom...aku ambik ehsan dari berita harian hehehe :)

 Binaan Terowong Berkembar Berapit, Perak terpanjang di Asia Tenggara dan setaraf negara maju 

SEJARAH penciptaan terowong bermula sejak permulaan peradaban di mana manusia menyediakannya sebagai akses atau laluan ke makam, kuari bawah tanah atau lencongan aliran air di permukaan berbatu.
Definisi kamus menyatakan terowong adalah laluan yang dibina menembusi bukit, gunung dan terusan. Sesebuah terowong boleh menjadi laluan pejalan kaki, laluan kenderaan, jalan raya atau lebuh raya, kereta api mahupun laluan air.
Terowong boleh dikorek menembusi pelbagai jenis tanah atau batuan dan cara pembinaan terowong bergantung kepada struktur tanah serta batuan di sesuatu kawasan.

Masyarakat Rom satu ketika dulu dikatakan mahir dalam mencipta terowong sehingga mampu membina sebuah terowong sepanjang kira-kira 5.6 kilometer bagi tujuan menyalur keluar air dari Tasik Fucino yang terletak di Timur Rom, bagi mengelak masalah banjir.

Ketika itu, kira-kira 30,000 pekerja dikerah bagi membina terowong itu yang memakan tempoh masa sehingga 10 tahun untuk disiapkan.

Kini, berbekalkan kepakaran manusia dibantu kecanggihan teknologi terbukti banyak membantu dalam pembinaan lebih banyak terowong moden.
Malah, Malaysia sendiri melakar sejarah apabila membina terowong lebuh raya pertama iaitu Terowong Genting Sempah berukuran 900 meter yang menghubungkan kawasan Gombak di Selangor dengan Genting Sempah di Pahang, yang dibuka secara rasmi pada 1979.

Malaysia turut membina terowong jalan raya terpanjang di negara ini iaitu Terowong Pengurusan Air Banjir dan Jalan Raya (SMART) sepanjang empat kilometer (km) yang mula beroperasi pada 2007.

Terbaru, Malaysia mencipta nama dengan pembinaan terowong lebih canggih iaitu Terowong Berkembar Berapit di Taiping, Perak, sepanjang 3.3 km yang diiktiraf sebagai sebagai terowong kereta api terpanjang di Asia Tenggara.

Terowong itu sebahagian komponen projek infrastruktur terbesar negara setakat ini bernilai RM12.5 bilion iaitu Projek Landasan Berkembar Elektrik (PLBE) Ipoh-Padang Besar. Terowong berkenaan kini siap 70 peratus sejak dimulakan pada awal 2008.

Tanggal 1 November lalu menjadi detik awal sejarah terowong itu apabila bahagian terakhir terowong itu dipecahkan dan majlis itu disempurnakan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha.

Apa yang menarik, terowong berkenaan berkonsepkan berkembar dengan satu landasan yang setiap satu mempunyai sembilan laluan silang antara terowong kiri dan kanan bagi tujuan keselamatan dan penyelenggaraan. Ia dibina dalam bentuk seperti ladam kuda berukuran tinggi 9 meter x 9 meter lebar.

Lebih membanggakan, ilham reka bentuk dan binaan struktur itu dibuat sepenuhnya hasil kerjasama pakar, jurutera dan pekerja mahir anak tempatan di bawah syarikat penerajunya, MMC-GAMUDA Joint Venture (MMC-GAMUDA JV).

Pembinaan terowong itu menggunakan kaedah pembinaan seperti gerudi dan letupan terkawal di bawah bukit, memotong dan menimbus di kawasan terbuka serta pengorekan mikro di bawah laluan Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) dan Jalan Persekutuan.

Pengarah MMC-GAMUDA JV, Datuk Azmi Mat Nor, berkata pembinaan Terowong Berkembar Berapit berhadapan banyak cabaran seperti pengorekan dibuat di bawah PLUS dan Jalan Persekutuan 1 (Taiping ke Kuala Kangsar) ketika kedua-dua laluan itu tidak ditutup kepada lalu lintas.

“Keadaan geoteknikal dengan beberapa faktor seperti struktur tanah, aliran air dan kecerunan bukit diambil kira bagi kaedah pengorekan-mikro di bawah lebuh raya. Selain itu, pengurusan trafik dan lencongan sejauh 1.5 km juga dilakukan bagi memastikan faktor keselamatan serta kesempurnaan binaan.

“Faktor penyumbang kepada kelancaran kemajuan projek dan pembinaan terowong dibantu dengan semangat dedikasi pasukan pengorekan terowong di kalangan rakyat Malaysia terlatih. Mereka mengaplikasikan pengalaman sebelum ini iaitu ketika terbabit dalam beberapa projek pengorekan terowong lain terutama Terowong SMART," katanya.

Sementara itu, Pengarah Projek PLBE, Yeoh Hin Kok, berkata kerja pembangunan Terowong Berkembar Berapit kini siap sekitar 70 peratus dan dijangka siap sepenuhnya menjelang akhir 2011.

“Baki 30 peratus kerja pembinaan terowong itu masing-masing hanya membabitkan 15 peratus pembinaan infrustruktur dan 15 peratus pemasangan sistem dalam terowong.

"Pembinaan terowong itu juga memenuhi segala aspek keselamatan antarabangsa termasuk infrustruktur bertaraf dunia. Malah, sehingga kini kita mampu mencapai '19 Juta Jam Tenaga Manusia Tanpa Kehilangan Masa Akibat Kemalangan' untuk rekod keselamatan dan kesihatan PLBE," katanya.

Hin Kok berkata, dengan terbinanya terowong berkenaan, Malaysia kini mampu dilihat setanding dengan kemajuan sistem pengangkutan di negara maju lain kerana ia membolehkan kereta api elektrik memecut pada kelajuan 140 km/sejam, walaupun melalui terowong.

"Selain Terowong Berkembar Berapit, beberapa lagi mercu tanda PLBE Ipoh-Padang Besar yang bakal menjadi antara struktur menarik di negara ini ialah Jambatan Marin Bukit Merah di Bukit Merah, Taiping sepanjang 3.5 km yang kini 95 peratus siap, Terowong Larut yang berukuran 342 meter (m) bersaiz 13 m lebar dan 10 m tinggi (85 peratus siap) dan Jambatan Berbuai Prai di Pulau Pinang iaitu sepanjang 282 m," katanya.

Terowong di Malaysia

  • Terowong lebuh raya pertama negara
    - Terowong Genting Sempah berukuran 900 meter yang dibuka secara rasmi pada 1979.



  •   
    terowong genting sempah 
    • Terowong jalan raya terpanjang di negara ini
    - Terowong Pengurusan Air Banjir dan Jalan Raya (SMART)

    Terowong Berkembar Berapit di Taiping, Perak


  • Diiktiraf terowong kereta api terpanjang di Asia Tenggara.




  • Sebahagian komponen projek infrastruktur negara iaitu Projek Landasan Berkembar Elektrik (PLBE) Ipoh-Padang Besar.




  • Projek di bawah syarikat peneraju MMC-GAMUDA Joint Venture (MMC-GAMUDA JV), kini 70 peratus siap sejak dimulakan awal 2008.




  • Setaraf negara maju kerana membolehkan kereta api pecut pada kelajuan 140 km/sejam.




  • Dibina dalam bentuk ladam kuda, berukuran 9 m (tinggi) x 9 m (lebar).




  • Pembinaan menggunakan kaedah gerudi dan letupan terkawal di bawah bukit, memotong dan menimbus di kawasan terbuka serta pengorekan mikro di bawah laluan Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) dan Jalan Persekutuan.
     




  • Comments

    apezs shah said…
    wah kawasan utk apezs bila balik kg juga hehe.. tapi pic mula2 tu nape lain benor efa?
    efa said…
    {apezs}ya ka...kmpng area sna gak erk..hahaha tu terowong masa dlm pembinaan pertama la apezs heehe memang la lain bebenor nmpk kekeke.. :)
    aku selalu masak dekat terowong di ipoh tahu tak << ingatkan betul2 masak dlm terowong rupanya efa silap taip. Masuk jadi masak..
    efa said…
    {ajim)mmg dahsyat..yup...malaysia kini dh maju miahaha

    {the lekat lekit}haiyak sorry typing error da...masuk yea..bkn masak...hahaha...alamak blushing +_+
    Muhammad said…
    fuhhhhhhhhhhhhhh pnjang btul terowong tu....
    Frodo Baggins said…
    terowong slu dikaitkan dgn hantu terowong, ada bran? keh3
    efa said…
    {matika love} huhu..yg mna yg kt genting sempah tu ka?hehe..mmg pjg hahaha

    {Frodo baggins}hoho hantu terowong adess tetiba x berani lak hahaha
    yanamib said…
    takut woo msk terowong tmbh² smart tu..dh la panjangggg...takut sbb terpk klu pape jd dlm tu..ssh nk keluar! eiikk! >_<
    aibaks said…
    takut gak nak lalu bawah tewowong ni.. hehe.. takut runtuh..
    Unknown said…
    ah nana suka bila msuk terowong. tapi slalu imagine cmne kalau tanah runtuh kat entry terowong tuh =_="
    hamzah ian said…
    smart masuk discovery channel smlm.. pergh..

    Popular posts from this blog

    PENGALAMAN BELAJAR BERMULA DARI BAWAH! [Part 1]

    Assalammuaikum dan hi semua ok hari ni nak becerita la sikit pengalaman saya belajar yang bermulanya dari bawah! Ok bagi pandangan saya tidak salah jika kita hendak belajar bermula dari bawah ni, apa yang bermula dari bawah? HAHA ya bermula dari peringkat yang kecil-kecil.  Maksudnya disini adalah ketika baru habis lepasan SPM suatu ketika dulu saya mendapat keputusan SPM macam biasa-biasa saja ada A pun 1 aja. 0_o agak kecewa dan terasa sedih apabila target yang nak dicapai itu tak dapat tapi orang lain happy sebab mencapai target dan banyak A tapi saya redha, Alhamdulillah syukur kehadrat Ilahi sebab semuanya lulus Amin. Tetapi saya bangkit dan selepas itu saya pun mengisi la borang online untuk menyambung pelajaran saya ke IPTA.  Nak tau apa yang diapplykan? Hehe saya apply masuk Politeknik dan Kolej Komuniti saja,nak apply U macam tiada keyakinan la pula still masih rasa tiada keyakinan diri waktu dan ketika itu hoho so sementara menunggu keputusan itu saya pun kerja buat

    Kes Pembunuhan AloNg SpooN

    salam and hye semua.... sihat tak??harap2 sihat lah ya...dh makan blum..ka tak bangun lagi kehkeh...bgun2 cepat2...nk cerita ni kat korang huhu...masih igt tak lagu ni  "Rindu ... rindu serindu rindunya Namun engkau tak mengerti oh...oh Pilu ... pilu sepilu pilunya Namun engkau tak perduli" sapa2 yang nyanyi...lagu tu...ala2...igat2  cepat2 igat kembali.... huhu..tu la lagu dari kumpulan Spoon....kalau korang igt la kan kembali....kalo tak igt ni ha ak tunjuk korang ni pic diaorang... ni la kumpulan spoon :P bagi yang dah lupa... hurm....kesian kan along spoon tu telah meninggalkan kita buat selama2nya...sedih 0o..ak minat gila la gak kt kumpulan ni... :( tp hurm...nk wat cmna dh takdir arwah along pergi meninggalkan industri muzik sedih... :(tadi masa ak gi isi minyak kat shell ak tertengok la plak pic dya kt muka depan newspaper kosmo...ttg kes pembunuhan along spoon....dengar kata hukuman gantung dikekalkan pada si pembunuh arwah along tu..kecian kan kt arwah alon

    LIPMATTE JAMU TUN TEJA

    Assalammualikum.Selamat Pagi. Salam Jumaat buat semua. Hari ni sis nak bagitahu pada wanita-wanita diluar sana yang mana ada masalah penggunaan lipmatte tu kan?Ada tak sesiapa disini mempunyai masalah kalau pakai sesetengah lipmatte? Bukan semua penggunaan ok kan,bergantung pada kesesuaian seseorang. Hari ni sis nak promote dekat korang yang mempunyai masalah bibir sensitif kalau menggunakan lipmatte tu. Untuk pengetahuan korang Jamu Tun Teja ni ada Launch Produk baru mereka iaitu  𝑳𝒊𝒑𝒎𝒂𝒕𝒕𝒆 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒕𝒂𝒌 𝒎𝒆𝒏𝒈𝒆𝒓𝒊𝒏𝒈𝒌𝒂𝒏 𝒅𝒂𝒏 𝒉𝒆𝒓𝒃𝒂𝒍 𝒃𝒂𝒔𝒆𝒅 . Kenapa tak mengeringkan dan healthy for our lips? Sebab dalam Aqua & Herbs ni ada Avocado & Olive oil infused. Bayangkan bibir kita dioles sejenis lipmatte yang tak mengeringkan, still terletak, ada treatment, tak rosakkan bibir dan tak hitamkan bibir. Love ke love sangat? Bukan tu sahaja tau, warna yang digunakan pun adalah from natural color pigments for healthy cosmetics. Nak pakai