Labu zukini hijau

Assalammualikum.Salam sejahtera semua. semalam dekat Fb kak fa ada upload gambar dimana kak fa suruh friendlist meneka sama ada gambar itu sejenis buah-buahan atau sayur-sayuran?Ada yang jawab buah-buahan,ada yang jawab timun?Dan ada yang jawab betul!! Terbaiklah yang jawab betul tu hehe Gambar apa tu?Ni ha gambar di bawah ni.

...

...

Ini dia Labu Zukini Hijau.


Pertama kali tau kak Fa makan zukini ni!! Memula ingat timun masa mak kak Fa beli,tapi rupanya labu haha.Sejenis Kak Fa susah nak makan benda pelik-pelik ni tapi bila dah cuba makan eh tetiba kau sedap pula waduhhh susah gini.


Semalam kak Fa cuba masak labu zukini ni sekali makan fuhhh nak lagi.Banyak khasiat Labu Zukini hijau ni antaranya adalah :

❤Mencegah dehidrasi

❤Mencegah sembelit

❤Meningkatkan sistem imun

❤Mencegah diabetes

❤Mencegah osteoporosis

❤Mengurangi risiko anemia

❤Menyembuhkan gejala rheumatoid arthritis

❤Menurunkan risiko terjadinya stroke

❤Menurunkan berat badan

Part yang last sekali khasiat tu kak Fa suka sebab menurunkan berat badan hahaha korang pun mesti suka kan?


Bahan-bahan sayur Labu Zukini Hijau

Labu Zukini (dipotong nipis atau tebal sikit)
bawang besar
bawang putih
Udang kering
Cili api 2 batang (ikut nak pedas ka tak)
Garam
Gula
Perencah maggi


Semua bahan-bahan diatas perlu ditumbuk ok(suka tumbuk dari blend)

Cara-cara

Tumis bahan-bahan yang ditumbuk itu tadi,masak sampai kekuningan sikit kemudian masukkan udang kering juga.

Selepas itu masukkan garam+gula+perencah secukup rasa,jangan letak banyak hanya sekadar cukup rasa(dah letak kena rasa dulu) dan juga sos tiram sikit sahaja,gaul bahan berkenaan kemudian masuk zukini dan kacau.tambahkan air sedikit jangan terlalu banyak.

Jangan biarkan zukini itu layu ok means jangan overcook la,kemudian rasa jika dh ok zukini tu tak keras so boleh terus angkat dan dihidang

Taraaaaa..


Selamat mencuba 😉




No comments: