Monday, April 11, 2011

ukur baju di badan sendiri

hurm pernah dengar kan pepatah macam tajuk entry aku ni? tadi duk kecoh-kecoh pasal benda ni kat opis aku hurm macam-macam lak dikecohkan. Mengapa dikecoh? huh sebab ukur baju di badan sendiri, bagi aku kalau rasa mampu untuk membeli sesuatu barangan yang mahal tak pa ni tak aku tengok setengah tu beli ikut dan ja tak tengok mahal atau tak. Kalau rasa tak mampu tu jangan beli la kalau agak rasa ia mahal betul tak? ikut pada kemampuan kita untuk berbelanja ketika membeli ni. Kalau kaya tak pa la. Bersyukur dengan apa yang ada.


Alkisah tuptup pi pinjam dekat member-member tak cukup pinjam member pi pinjam ahlong? wo0t yang tu nak cari nahas la kan kalau pi pinjam ahlong adess,jangan la ampa semua pi pinjam dengan ahlong ni sebab nanti naya ja taw sebab  ada bunganya kalau pinjam dan bunga itu akan naik so bertambah lah duit ampa yang kena bayar tu huh tak ka naya. Hurm lagi satu yang ni dah taw tak berapa nak mampu tu janganlah pi buat kad kredit ,bila buat kad kredit ni bila dah habis duit dalam tu huh kan kena  block dan bila dah block kena la pula bayar gak kan?


So dekat sini aku nak bagitau la termasuk aku ampa semua kena la ukur baju di badan sendiri ok!! kalau tak haru jadinya tambah-tambah yang dah kahwin tu ok



16 comments:

Sunah Mohammad said...

betul, betul! kena rancang kewangan ni...hurm...

fana farhana said...

hahaha..kami ada tau jiran mcm ni..dia ni jenis biar papa asal bergaya camtu la..pakai semua nk yg branded,padahal keja biasa2 ja..last2 bila hutang kredit card blambak,jenuh berhutang dgn org rata..hehe..macam2 manusia ni :)

CGG said...

betul tu.

nak bersng2 biarlah bila mampu..
kalo tak tak perlu nak bersng2:)
buat ape nyusahkan org..

mak akak kata "takyah la nak menunjuk takat nak menang gaya...cakap bila ada..kalo takde tak payah nak buat2 ada"..

huhu..

::FAIZ FARISH:: said...

aku tak perlupun kad kredit bagai sebab aku ada cash... (wah blagak ni, matila kena baling batu)

Blogger Lupa Diri said...

apa susah,, kalo nak barang2 yang mahal join la skim AB Taufan..
pulangan lumayan..hehe

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

btul!! kena ikut kemampuan...watpe nak menunjuk2 harta dunia..kelak susah dilain hari..

zOeY zAu YaH said...

ramai org camnih tp saya x suka.dan saya x kn bg pinjam kalau dia nk pinjam...huhu kejam tak? haha nk apa2 usahalah kalau tak mampu jgn lah nk eksen melebih2...

A'IM said...

haha.. camtu pun ada..kita bako je ler

Anzur Anuar said...

kewangan kena rancang betul-betul :)

Live Blog: belog! my Oxygen

efa said...

@Sunah Mohammad kan2 kak sunah memang kena rancang dari sekarang

efa said...

@fana farhanahaha sama ngn member kami ada gak macam tu hoho

efa said...

@CGG
haha betul la tu apa yg mak akak kata tu hoho kan

efa said...

@Blogger Lupa Diri haha wujud ka AB taufan tu lagi?ahaha

efa said...

@zOeY zAu YaH tak kejam kot sb takut dya tak leh bayar balik huhu betul2 tu

efa said...

@A'IM
jangan tak tau aim ada wo0..moh le kita bako2 hehe

efa said...

@Anzur Anuar huh betul tu sokong kamu kena rancang dari sekarang hehe

Jom sihat tanpa ubat !

Takut nak makan ubat? ada alahan? atau memang tak makan ubat hospital? jangan risau jom sihat tanpa pil..Lepas tu nak makan apa untuk sih...