Followers

Friday, March 25, 2011

Mau pi cari Udang Ni

Nak pi cari udang ni sedap gila tengok resepi ni la terus lapa ok haha korang sah lapar gak kalau tengok ni hahaha saja bagi ampa tengok leh trai la buat aku pun nak pi cari udang ni..lama tak makan ok,tempoyak oh...nyum-nyum sedap ok hehe



*


*


*


*


*


*


*


*


*




sedap sungguh kan-kan?






cara-cara buatnya


BAHAN-BAHAN:

1 kg udang galah- bersihkan
2 senduk tempoyak
10 tangkai cili api
5 tangkai cili merah
2 ulas bawang merah
3 cm  kunyit hidup
2 batang serai-ketuk
2 helai daun kunyit-simpul
Sedikit air, garam dan gula


CARA MENYEDIAKAN:

1. Bersihkan udang galah.
2. Kisar cili api, cili merah, bawang dan kunyit.
3. Campurkan kesemua bahan dalam kuali.
4. Tambah sedikit air dan renehkan.
4. Tambahkan garam dan gula secukup rasa, dan masak sehingga agak pekat.


4 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

wahh udang galah msk tempoyak.sedap!

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
lapo..
gua cilok ini resepi yek

efa said...

@Lydia Miza(Aidyl Azim) sis yey mmg sedap fav km hehe tp T__T udang tak leh makan wuwu

efa said...

@b.r.u.t.a.l.s.o.l.owasalam,haha lapar pi makan huhu,ok boleh2

PAKEJ PHOTOGRAPHER

Hye semua…maaf lama rasanya tak on blog kak fa ni..amaklumlah bulan puasa I is sibuk sikit dan kebetulan habis dah praktikal kan? So menyib...