Friday, March 4, 2011

Apa Khasiatnya

Assalammualaikum dan selamat tengahari semua :) wat pa ja tu? ok hari ni efa nak bagi taw korang semua pasal khasiat sejenis daun ni huh, pernah dengaq tak pasal daun sambung nyawa?kehkeh ada-ada yang pernah dengaq? aku first time dengar ok!! jakun jap huhu bukan apa selalu yang taw yang biasa-biasa ja contoh daun pegaga,daun semambu,daun sekentut,ulam raja,daun selom,pucuk paku,pucuk ubi,daun kaduk erk apa lagi yang aku makan itu ja kot erk ada lagi ka? hahaha ok ada banyak khasiat ulam-ulam ni huhu salah satu sebab awet muda orang tua-tua kata la bukan aku kata hoho.


 Daun sambung nyawa

ok hari ni nak bagi taw khasiat tentang daun sambung nyawa kat korang semua ok, baru taw ni sebab mak aku ni pun duk cari w0o..pening sat duk nak cari mana daun tu, tak pa sat lagi nak pi keluar cari noh huhu. Taw napa duk nak cari? kehkeh :D huh sebab mak aku kata ada banyak khasiat wo0..daun tu baru taw ni sian aku kan baru nak taw huhu tak pa belajar tul tak? huhu, mak aku kata daun tu bagus untuk orang yang ada kencing manis dan yang ada banyak kolestrol huhu, dan-dan aku pi search cari apa lagi khasiatnya huh nak taw?

Daun sambung nyawa ni dapat mengurangkan tekanan darah tinggi dan menurunkan kadar kolestrol. Selain tu ia dapat merawat sembelit,kencing manis dan kanser. Dan ia juga digunakan untuk merawat masalah buah pinggang. Selalunya ulam ni dimakan mentah-mentah ja. Batang daun sambung nyawa ni juga boleh digunakan untuk meredakan demam.

Ok daun sambung nyawa ni juga dapat memyembuhkan penyakit ginjal, disentri, infeksi kerongkong, dan ia juga dapat menghentikan pendarahan,mengatasi keseimbangan datang  period melancarkan fungsi ginjal, dan gigitan binatang bisa. Dan juga umbinya untuk hilangkan darah beku, pembengkakkan serta patah tulang.


Cara nak guna?

  • Untuk buat ubat dan diminum hendaklah menggunakan 7 hingga 12 helai daun tersebut dan direbus dan siap untuk diminum airnya.
  • Sementara untuk kaedah penggunaan diluar, gilingkan daun segar hingga lumat dan tempekkan ditempat yang sakit.

ok itu aja untuk hujung minggu ni :) jangan lupa trai taw aku pun baru taw ni huhu kreadit tu this artikel/info yang dicari nak baca lebih lanjut klik ja nama ---> [ KHASIAT DAUN SAMBUNG NYAWA ]

7 comments:

dean said...

ouh...bnyk gk khasiat..jom la mkn ulam tenggek burung pula..hehe

hakeem kira said...

boleh sambung nyawa ni . hehe

man yusoef said...

serius tak pernah dgr daun smbung nyawa...huhu..

zOeY zAu YaH said...

good info.kat umah mak kite ada tanam tau he he

PeNgEmiS dUniA said...

igt leh smbg nyawa org dh mati . haha

ayulunera said...

sep...ayu pon first time denga...kuikui....
nice info...mne nk cri daun ni...mcm rupe kebnykn daun je...

♕ Mr.IX ♂ said...

daun sekentut tu tak pernah dgr, pe lagi klu daun sambung nyawa ni.....nice info!

Gayatkah anda ?

Nak cerita mengenai gayat atau pun tidak bagi anda diluar sana? gayat?? gayat untuk apa la kan?kak Fa ni? gayat bila duduk atau berdiri di ...