Plan kewangan 2011

salam and hye all :) sihat ka?orite hari ni aku nak kongsi dengan korang tentang pelan kewangan 2011..ok korang ada pelan apa-apa tak untuk kewangan untuk tahun 2011?hehehe mesti ada kan?Meh aku nak kongsi dengan korang tentang pelan kewangan yang baik untuk tahun ni..


Rancang Kewangan

  • Amalan menabung itu wajib,menyimpan wang separuh dari pendapatan anda setiap tahun di dalam bank.
  • Melabur wang di ASB sekurang-kurangnya RM 50/100 SEBULAN.
  • Jimatkan perbelanjaan dengan menyenaraikan apa yang patut dibeli dan apa yang tak patut dibeli ketika membeli belah tidak kira dimana sekalipun.
  • Bebaskan diri anda dari segala hutang piutang.
  • kurangkan pengunaan kad kredit@tak payah pakai lagi senang.
  • Membuat jadual segala barangan yang telah dibeli/digunakan contoh pakaian,makanan,minyak kereta dan lain-lain.
  • haruslah merekod segala perbelanjaan anda supaya anda tidak terlepas pandang untuk mengkaji berapa banyak wang yang anda gunakan untuk sehari atau sebulan.

Orite itu saja yang dapat aku bagi tip tentang rancang kewangan 2011 hehehe :) ada lagi ka?kalau ada meh share ngan aku hoho

10 comments:

gadisBunga said...

say no to credit card! ia akan membuatkan anda berhutang seumur hidup kalau tak kena caranya. huhu~

aibaks said...

mek cute.. cam da lain skit la umah ni.. hehe.. best cuti?

tul tu mek.. menyimpan kene.. sbb klu mek da berkahwin nti.. nak kene guen duit tuk sara anak2.. pastu nak beli umah ke.. tolong adik beradik ke.. menyimpan la dari sekarang..

JIJI YU said...

ahaha..tak yah berutang jer sempena taon baru ni

EmanCloud said...

bajet 2011 versi blog ehhe

efa said...

@gadisBunga heehhe yerp betul tu sokong GB :)

efa said...

@aibaks bahahha yerp dh lain cikit umah ni..nnti akan lain lagi apa dya wait yerp hahaha...cuti penat angkut brg nk pindah...ceh..igt leh rehat tp hukhuk..yerp betul tu ngn kumpul duit ni la aibaks huhu

efa said...

@JIJI YU huhu...betul tu kalo tak nahas huhu

efa said...

@EmanCloud eceh eman..versi apa plak blog ekekke :)

man yusoef said...

tak teringin nak ada kad kredit...haha

efa said...

@man yusoef hahaha erk huhu sama la kita..buat pening ja ada benda alah tu :)