Skip to main content

jangan lupa saksikan

korang semua jangan lupa menonton siaran lagsung bola sepak hari ni ok...perlawanan malaysia vs indonesia hehehe :) yeah aku penuh keterujaan hari ni nak tengok perlawanan tu huhu...harap-harap malaysia akan buat sehabis boleh untuk merangkul piala erk hehehe...go go malaysia go hehehe yeah penuh semangat aku miahahaha ;) meh baca ni :)


Fokus 90 minit

korang boleh baca link [ bola sepak Malaysia ]



WALAUPUN sudah membaham Sang Garuda di Stadium Nasional, perlawanan akhir kedua di Stadium Gelora Bung Karno adalah detik penentuan sebenar buat Harimau Malaya untuk kembali digeruni dan dihormati di rantau Asia Tenggara.
Pemain perlu diingatkan bekalan selesa tiga gol dimiliki hasil kemenangan final pertama pada Ahad lalu bukanlah jaminan untuk skuad kebangsaan bimbingan ketua jurulatih kebangsaan K Rajagobal mencipta sejarah dengan menjulang buat kali pertama Piala Suzuki AFF.

Justeru barisan pemain kebangsaan diketuai Mohd Safiq Rahim perlu fokus untuk mengharungi baki 90 minit perlawanan dan tidak terbawa-bawa dengan kemenangan itu walaupun salah satu misi mereka untuk membalas dendam selepas dimalukan 5-1 di peringkat awal sudah dilunaskan.
Tumpuan 100 peratus diperlukan untuk aksi di gelanggang keramat Indonesia yang bakal menempatkan lebih 85,000 penyokong skuad Merah Putih itu amat diperlukan, terutamanya pemain muda yang gugup pada penampilan pertama ketika menentang Indonesia sebelum ini.

Sebarang provokasi dilakukan penyokong Indonesia seperti ejekan, cemuhan, cacian, kain rentang yang menghina Malaysia termasuk pancaran laser yang mungkin berlaku tidak perlu dihiraukan kerana ia bagi menjejaskan tumpuan dan aksi di tengah padang.

Berdasarkan prestasi semasa tidak mustahil pemain muda negara dapat mencatatkan kemenangan dan seterusnya meranapkan terus impian Indonesia yang memerlukan sekurang-kurangnya empat gol untuk menafikan kemenangan Malaysia, itupun sekiranya skuad kebangsaan tidak menjaringkan gol tambahan pada perlawanan itu.
Semua kelebihan kini memihak kepada Malaysia selepas mengharungi laluan berliku di peringkat kumpulan termasuk terpaksa bertungkus lumus menyingkirkan juara bertahan, VIetnam dengan agregat 2-0 di peringkat separuh akhir.

Ketiadaan dua tonggak utama di sebelah kanan, Mohd Amirulhadi Zainal dan Mahali Jasuli malam ini akibat penggantungan kad kuning juga tidak dilihat menjadi masalah besar kepada Rajagobal yang mempunyai beberapa pemain simpanan berwibawa untuk menggalas tugas itu.

Malaysia dijangka tidak mengamalkan corak bertahan sepenuhnya kerana bakal memberikan kesan negatif kepada pasukan termasuk kemungkinan gol awal dijaringkan lawan yang bakal mencetuskan semangat pemain dan penyokong lawan.

Beliau juga mungkin sekali-sekala akan mengharapkan serangan balas pemain sayap, S Kunalan dan Mohd Ashaari Samsuddin serta kemampuan Mohd Safee Sali memegang bola untuk merencanakan serangan ke kubu lawan.

“Saya tidak datang untuk mencari seri tapi untuk menjaringkan gol dan memberikan permainan menarik untuk ditonton,” katanya yang tidak berasakan perlawanan itu akan berlanjutan sehingga ke penentuan sepakan penalti.

Ketika ditanya taktik lawan, Rajagobal meramalkan Alfred Riedl akan mengarahkan anak buahnya mencari gol awal.

“Saya tidak akan bertahan saja, malah kami juga mempunyai penyerang yang baik untuk serangan balas ke atas lawan.

“Ketiadaan Mohd Amirul dan Mahali juga tidak memberikan masalah kerana sebelum ini pun terdapat beberapa pemain utama saya juga mengalami kecederaan dan pengganti mereka dapat mengisi posisi ditinggalkan itu,” katanya selepas mesyuarat pengurus pasukan semalam yang dihadiri 100 wartawan Malaysia dan Indonesia.

Rajagobal turut mengakui tugas sukar kerana sokongan fanatik penyokong lawan, namun pemain perlu fokus di atas padang dan mengikut strategi yang ditetapkan.

Cabaran Indonesia pula dianggap mustahil untuk mencari empat gol sekiranya Malaysia mengamalkan corak bertahan seperti perlawanan separuh akhir kedua menentang Vietnam di Stadium MyDinh sebelum ini yang berkesudahan seri tanpa jaringan.

Misi sukar itu ditambah kecederaan penjaga gol utama, Markus Harison Rihihina yang cedera dada kanan yang mungkin tidak cergas selain ketiadaan Yongky Ari Bowo di barisan serangan akibat kecederaan.

Terdahulu Indonesia turut meratapi kehilangan pemain sayap lincah, Oktovianus Maniani yang menjalani penggantungan satu perlawanan selepas mengumpul dua kad kuning termasuk satu kad kuning ketika aksi di Bukit Jalil Ahad lalu.

Berita itu bagaimanapun tidak seharusnya melekakan pemain kebangsaan kerana jentera serangan Indonesia yang diketuai oleh Cristian Gonzales masih mampu menggugat terutamanya melalui gandingannya bersama Ifran Haarys Bachdim yang tidak beraksi pada perlawanan akhir pertama kerana tidak cergas sepenuhnya.

Selain itu Malaysia harus berhati-hati dengan penyerang veteran Indonesia, Bambang Pamungkas yang boleh menjadi ‘duri dalam daging’ dan pemusnah kepada pasukan kebangsaan jika tidak dikawal rapi kerana pengalamannya ketika beraksi bersama Selangor suatu masa dulu sudah cukup untuk dia memahami rentak permainan pemain Malaysia.

Apa pun semuanya terpulang kepada pemain yang menyedari ini peluang terbaik Malaysia untuk mencipta sejarah sebagai juara baru Piala Suzuki AFF.

Comments

Anisa said…
all the best Malaysia!
aisyah sakaria said…
harimau malaya pasti menang !! wuhuuu
Dinaz said…
doakan pasukan negara kita menang malam ni..i kata M'sia 2, Indo 1.
hani apandi said…
kita doakan msia menang malam ni okay :D
ejulz said…
selamat berjuang Msia!
YOUsoF said…
Yeah... Moge HARIMAU terus mengaum!!
Unknown said…
dah menang pun..chaiyokk chaiyookk
aibaks said…
malaysia menang! n sok coti!

Popular posts from this blog

PENGALAMAN BELAJAR BERMULA DARI BAWAH! [Part 1]

Assalammuaikum dan hi semua ok hari ni nak becerita la sikit pengalaman saya belajar yang bermulanya dari bawah! Ok bagi pandangan saya tidak salah jika kita hendak belajar bermula dari bawah ni, apa yang bermula dari bawah? HAHA ya bermula dari peringkat yang kecil-kecil.  Maksudnya disini adalah ketika baru habis lepasan SPM suatu ketika dulu saya mendapat keputusan SPM macam biasa-biasa saja ada A pun 1 aja. 0_o agak kecewa dan terasa sedih apabila target yang nak dicapai itu tak dapat tapi orang lain happy sebab mencapai target dan banyak A tapi saya redha, Alhamdulillah syukur kehadrat Ilahi sebab semuanya lulus Amin. Tetapi saya bangkit dan selepas itu saya pun mengisi la borang online untuk menyambung pelajaran saya ke IPTA.  Nak tau apa yang diapplykan? Hehe saya apply masuk Politeknik dan Kolej Komuniti saja,nak apply U macam tiada keyakinan la pula still masih rasa tiada keyakinan diri waktu dan ketika itu hoho so sementara menunggu keputusan itu saya pun kerja buat

Kes Pembunuhan AloNg SpooN

salam and hye semua.... sihat tak??harap2 sihat lah ya...dh makan blum..ka tak bangun lagi kehkeh...bgun2 cepat2...nk cerita ni kat korang huhu...masih igt tak lagu ni  "Rindu ... rindu serindu rindunya Namun engkau tak mengerti oh...oh Pilu ... pilu sepilu pilunya Namun engkau tak perduli" sapa2 yang nyanyi...lagu tu...ala2...igat2  cepat2 igat kembali.... huhu..tu la lagu dari kumpulan Spoon....kalau korang igt la kan kembali....kalo tak igt ni ha ak tunjuk korang ni pic diaorang... ni la kumpulan spoon :P bagi yang dah lupa... hurm....kesian kan along spoon tu telah meninggalkan kita buat selama2nya...sedih 0o..ak minat gila la gak kt kumpulan ni... :( tp hurm...nk wat cmna dh takdir arwah along pergi meninggalkan industri muzik sedih... :(tadi masa ak gi isi minyak kat shell ak tertengok la plak pic dya kt muka depan newspaper kosmo...ttg kes pembunuhan along spoon....dengar kata hukuman gantung dikekalkan pada si pembunuh arwah along tu..kecian kan kt arwah alon

LIPMATTE JAMU TUN TEJA

Assalammualikum.Selamat Pagi. Salam Jumaat buat semua. Hari ni sis nak bagitahu pada wanita-wanita diluar sana yang mana ada masalah penggunaan lipmatte tu kan?Ada tak sesiapa disini mempunyai masalah kalau pakai sesetengah lipmatte? Bukan semua penggunaan ok kan,bergantung pada kesesuaian seseorang. Hari ni sis nak promote dekat korang yang mempunyai masalah bibir sensitif kalau menggunakan lipmatte tu. Untuk pengetahuan korang Jamu Tun Teja ni ada Launch Produk baru mereka iaitu  𝑳𝒊𝒑𝒎𝒂𝒕𝒕𝒆 𝒚𝒂𝒏𝒈 𝒕𝒂𝒌 𝒎𝒆𝒏𝒈𝒆𝒓𝒊𝒏𝒈𝒌𝒂𝒏 𝒅𝒂𝒏 𝒉𝒆𝒓𝒃𝒂𝒍 𝒃𝒂𝒔𝒆𝒅 . Kenapa tak mengeringkan dan healthy for our lips? Sebab dalam Aqua & Herbs ni ada Avocado & Olive oil infused. Bayangkan bibir kita dioles sejenis lipmatte yang tak mengeringkan, still terletak, ada treatment, tak rosakkan bibir dan tak hitamkan bibir. Love ke love sangat? Bukan tu sahaja tau, warna yang digunakan pun adalah from natural color pigments for healthy cosmetics. Nak pakai